Jättikokoinen nuoriso-orkesteri oli musiikin huumaa niin korville, kuin silmille.Gustavo Dudamelin johtama Venezuealainen orkesteri konsertoi Finlandia talossa.

 Köyhille Venezuelaisnuorille länsimainen taidemusiikki on tarjonnut mahdollisuuden sosiaalisesti arvokkaaseen elämään,identiteetin luomiseen ja tunteiden ilmaisemiseen. Tässä ilmiössä riittää ihmettelemistä ja ihastelemista.

 Venezuelassa on "varaa"antaa ilmaista musiikinppetusta ja vieläpä antaa ilmaiset soittimet köyhien slummien lapsille!

 Korkean elintason maassa Suomessa on  paljon syrjäytymisvaarassa olevia lapsia (maahanmuuttajat,työttömät vanhemmat,)heille olisi saatava vastaavanlainen ilmainen musiikin opetus,tuo kantava voima,joka auttaa lapsia kasvamaan arvostetuiksi, tasavertaisiksi kansalaisiksi. Ihmisiksi jotka oppivat ilmaisemaan tunteensa.Tässä olisi ennaltaehkäisyn avaimet kasvaviin lasten ja nuorten mielenterveys ongelmiin.

 Suomessakin on mahdollisuuksien avaimet !  Tuetaan ja otetaan käyttöön!

 Tuon esille yhden hyväksii osoittautuneen musiikinopetusmetodin.( Kokemuksen syvällä rinta äänellä)! !

 Japanilainen viulupedagogi  Shinichi Suzuki (1898-1998)kehitti opetusmenetelmän, joka perustuu lapsen tapaan oppia omaa äidinkieltään. Kuuntelemalla musiikkia lapsi oppii tuntemaan musiikkia.

 Menetelmä sopii erityislapsille hyvin, Suzuki oivalsi miten sokea lapsi voidaan opettaa soittamaan viulua, hän kokeili ensin itse pimeässä huoneessa,

 Kokemuksia on myös autistisen lapsen opettamisessa, Suzuki metodin avulla on löytynyt musiikin kieli.

 Mikä tärkeintä, tässä on samalla kasvatusfilosofia mukana, Tohtori Suzuki kehitti kokonaisvaltaisen musiikinkasvatus menetelmän;lasta täytyy kiittää ja palkita, kun hän on yrittänyt, näin lapsi oppii uskomaan itseensä,.Tarkoitus on, että lapsesta kasvaa hyvä ja onnellinen ihminen.

 Suzuki-soittajat kehittyvät nopeasti hyviksi soittajiksi. Kun he soittavat isoissa kokoonpanoissa, joissa on lapsia monesta maasta  musiikin  taika on silloin käsittämättömän mahtava! Kielimuurit häviävät, musiikki on yhteinen kieli maailman kaikille lapsille.

 On myös mahtava näky, kun monta sataa lasta nousee lavalle, nuorimmat 3-4vuotiaita,

 Valoitin tätä laajasti, sillä olen saanut omista lapsistani neljä aloittamaan soitto-opinnot Suzuki.metodilla ja se on tuottanut hyvää hedelmää.

 Mutta, tämän päivän Suomessa tällaisen opetuksen piiriin ei köyhillä ole asiaa!Olisipa hienoa ,jos päiväkodeissa ja kouluissa olisi mahdollisuus tällaiseen musiikin opetukseen!